OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

J 35B - Jaktversionen

Parallellt med tillverkning och leverans av A-versionen pågick arbetet med att ytterligare förbättra och anpassa Draken till nya taktiska krav. I projektspecifikationen för 35B (Bertil) kring årsskiftet 1956-57 angavs förbättringar i form av större dragkraftsöverskott (utvecklad motor och EBK), större bränslemängd och förbättrad elektronik.

F 18:s uppvisningsgrupp "ACRO DELTAS" flög J 35B och var flygdagsfavoriter under större delen av 60-talet. Här startar gruppen i samband med F 6 25-årsjubileum  år 1964. Foto: Se nedan.

Någon utvecklad motor kom inte fram i tid för B-versionen utan den ursprungliga RM 6B (EBK 66) bibehölls. Inte heller hann den nya svensktillverkade radarn PS-03, utvecklad av Ericsson, installeras i de första serieflygplanen av typ J 35B. B-versionen började levereras till F 16 (Uppsala) under februari 1962. De var då helt "rena" då det gällde jaktradar och siktet var reflexsikte typ 4E. Dessa flygplan betecknades J 35B' (även kallad "prim") och under åren 1964-65 återgick alla kvarvarande flygplan till SAAB för konvertering till J 35B varvid de erhöll radar typ PS-03/A samt sikte typ S7.

Utprovningen av det nya svenskkonstruerade siktet typ S7 skedde delvis i en A 32A (32253) försedd med "35-nos" med början 1960.

Det första provflygplanet för den planerade B-versionen flög för första gång den 29 november 1959. Serieprototypen 35201 levererades aldrig till Flygvapnet utan användes vid SAAB och FC för fortsatt utprovning av sikte och annan elektronik. Till Flygvapnet levererades under tiden februari 1962 till mars 1963 72 st J 35B1 med nummer 35202-35273. Av dessa konverterades senare 69 till J 35B.

J 35B klargöres i bergshangaren vid F 18 i Tullinge. I bakgrunden ses även ett av flygplanen som brukades av uppvisningsgruppen "ACRO DELTAS". Foto: Se nedan.

Fram till maj 1962 levererades alla J 35B1 till F 16 medan F 18 (Tullinge) tillfördes typen från juni samma år som ersättning för J 34 Hawker Hunter, vilka i sin tur överfördes till F 9 och F 10. Senare kom F 18 att få samtliga J 35B, vilka tjänstgjorde där fram till flottiljens nedläggning 1974. Under hösten 1966 tillfördes även F 10 ett antal J 35B av vilka 12 flygplan med koderna 42-53 omgående förrådsställdes vid F 14 fram till kassationen 1973. Ytterligare 16 flygplan med koderna 54-69 fanns i aktiv tjänst fram till 1976 då även dessa kasserades. Därvid hade samtliga J 35A och J 35B ersatts av den slutliga F-versionen i Flygvapnet.

J 35B hade i stort sett samma beväpning som A-versionen. Den fasta vapenutrustningen bestod av två 30 mm akan m/55, och dessutom kunde två eller fyra RB 24 IR-målsökande robotar medföras. Liksom för A-versionen gällde dessutom möjligheten att, parvis upphängda i de yttre balkarna, medföra tolv 13,5 cm sprängraketer.

Dessutom kunde just B-versionen (likt J 32B Lansen) medföra två jaktraketkapslar om vardera 19 st 7,5 cm jaktraketer, vilka hängdes i de kroppsmonterade balkarna. Det ursprungliga reflexsiktet typ 4E (J 35B1) användes i första hand för inriktning av flygplanet vid skjutning mot markmål med akan och raketer, samt mot luftmål med akan. Siktet kunde även delvis utnyttjas vid skjutning med RB 24 och jaktraketer mot luftmål. Det fungerade såväl som gyrosikte (beräkning av framförhållning med hänsyn till målförflyttning under skjutmomentet) som konventionellt reflexsikte. Den slutliga modifieringen till J 35B, med införande av radar PS-03/A och sikte typ S7A, innebar naturligtvis kraftigt förbättrade prestanda då det gällde att bekämpa ett fientligt företag. Senare infördes även den nya förbättrade raketstolen i kvarvarande J 35B, vilket markant ökade förarens möjlighet att rädda sig vid utskjutning på låg höjd i låg fart.

I samband med att B-versionen gick ur tjänst inom Flygvapnet såldes sex flygplan till Finland efter viss modifiering i Sverige före leverans. Flygplanen levererades 1972 med beteckningen 35BS. Ett flygplan (35221) tillfördes Flygvapenmuseum.

Tabell - J 35B Draken

Fpl-nr God-
känd
Kass Förband
koder
Anmärkningar
35201 - - SAAB Provflygplan för B-versionen.
35202 620306 760421 16-202
SAAB
18-02
10-
Avveckling av fpl-typen.
Uppställd F 14.
35203 620306 771118 16-203
SAAB
18-03
Avveckling
35204 620306 700730 16-204
18-204
SAAB
18-04
Haveri 700526 10 km SO Östergarns fyr, 13 km SO Herrvik, Östersjön. Kollision med havsytan. Ff omkom.
35205 650504 771118 SAAB
18-05
10-40
10-55
18-
Provflygplan.
Avveckling.
Till F 14?
35206 620306 760421 16-206
SAAB
18-
10-56
Avveckling av fpl-typen.
Uppställd F 14.
35207 62306 771118 16-207
18-
SAAB
18-07
Avveckling av fpl-typen.
35208 620306 760421 16-208
18-08
SAAB
10-
Avveckling av fpl-typen.
Uppställd F 14.
35209 620306 771118 16-209
SAAB
18-09
Avveckling.
35210 620306 760421 16-210
SAAB
18-57
10-57
Avveckling av fpl-typen.
Uppställd F 14.
35211 620404 740624 16-211
18-211
SAAB
18-11
10-41
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14 för brandövningar vid centraliserade kurser.
35212 620328 650226 16-212
18-12
Haveri 640909 vid Askö. Pendlande superstall. Ff omkom.
35213 620328 680229 16-213
SAAB
18-08
18-13
Haveri 671123 Ornö, Stockholm skärgård. Rodermomentbegränsning (servostall). Ff sköt ut sig men avled. (JIT)
35214 620502 ? 16-214
18-214
SAAB
18-14
10-42
10-55
18-24
Uppställd F 14.
1972 till Finland som DK-208 "JUSSI".
35215 620404 740624 16-215
18-215
18-15
SAAB
10-43
10-58
Aveckling av fpl-typen.
Till F 14 för brandövningar vid centraliserade kurser.
35216 620515 660412 16-216
18-216
SAAB
18-16
Haveri 660201 Kaggfjärden, Landsort. Motorstopp. Ff fallskärmshopp.
35217 620404 771118 16-217
18-217
18-17
SAAB
Avveckling av fpl-typen.
35218 620502 730703 16-218
18-218
18-18
SAAB
10-44
10-59
18-18
Utrangering. Till F 3 för räddningsövningar utan brand. Fpl skall vara försett med huv, reglage, landställ med hjul och samtliga luckor.
35219 620404 690611 16-219
18-219
18-19
SAAB
Haveri 690224 Tullinge. Minuslandning.
Till F 18 för brandövning.
35220 620502 771118 16-220
18-220
18-20
SAAB
FOA kamouflage. Avveckling av fpl-typen.
35221 620502 730703 16-221
18-221
18-21
SAAB
Avveckling av fpl-typen.
Till FV-museum i komplett skick med fast och lös utrustning.
35222 620502 641105 16-222
16-22
Haveri 640723 Valbo
35223 620508 720209 16-223
18-223
18-23
SAAB
Acro Delta.
Haveri 711214 Jungfrufjärden, Sthlm skärgård. Kollision med havsytan. Ff omkom.
35224 620529 680529 16-224
SAAB
18-224
18-24
Haveri 680326 Nedergårdsö, S Ornö (se 35262). Rodermomentbegränsning. Ff omkom vid utskjutningen pga den höga farten. (JIT)
35225 ? 771118 16-225
18-225
SAAB
18-25
10-51
18-
Avveckling.
Till F 14?
35226 620529 760421 16-226
18-226
SAAB
18-26
10-
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35227 620607 731016 16-227
18-27
SAAB
Avveckling av fpl-typen.
Till F 10 för räddningsövningar utan brand. Fpl försett med huv, reglage, landställ med hjul och samtliga luckor.
35228 620626 640618 16-228
18-228
Landningshaveri 640320 F 10 Ängelholm.
Fplkroppen till FF/UH förfogande för utförande av vissa prov.
35229 620626 760421 16-229
18-229
18-29
SAAB
10-45
10-60
18-
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35230 620607 760421 16-230
18-230
SAAB
18-30
10-46
-61
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35231 620626 760421 16-231
18-231
SAAB
18-31
Acro Delta.
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35232 620626 730702 18-232
SAAB
18-32
Acro Delta. Avveckling av fpl-typen.
Till F 4 för räddningsövningar utan brand. Fpl försett med huv, reglage, landställ med hjul och samtliga luckor.
35233 620705 661209 16-233
18-233
SAAB
18-33
Acro Delta.
Haveri 661031 Mellsten. Superstall. Ff fallskärmshopp.
35234 620705 760421 16-234
18-234
SAAB
18-34
10-62
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35235 620829 760421 16-235
18-235
SAAB
18-35
10-
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35236 620814 730703 16-236
18-236
SAAB
18-36
Avveckling av fpl-typen.
Till F 21 för räddningsövningar utan brand. Fpl försett med huv, reglage, landställ med hjul och samtliga luckor.
35237 620814 730703 16-237
18-237
SAAB
18-37
Avveckling av fpl-typen.
Till F 11 för räddningsövningar utan brand. Fpl försett med huv, reglage, landställ med hjul och samtliga luckor
35238 620829 771118 16-238
SAAB
18-38
Avveckling av fpl-typen.
35239 620829 771118 16-239
SAAB
18-39
Avveckling av fpl-typen.
35240 621017 760421 16-240
18-240
SAAB
18-40
10-40
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35241 620829 771118 16-241
18-241
SAAB
18-41
Avveckling av fpl-typen.
35242 621017 771118 16-242
18-242
SAAB
18-42
Avveckling av fpl-typen.
35243 621017 ? 16-243
SAAB
18-43
1942 till Finland som DK-210 "KARI".
35244 621017 730703 16-244
18-244
SAAB
18-44
Avveckling av fpl-typen.
Till F 18 för museiändamål, komplett med motor, ebk, instrumentering och övrig utrustning.
35245 621017 771118 16-245
18-245
SAAB
13-45 (NU64)
18-45
Total drifttid: 686 tim.
35246 621108 771118 16-246
SAAB
18-46
10-10?
Avveckling av fpl-typen.
35247 621017 771118 16-247
SAAB
18-47
Avveckling av fpl-typen.
35248 621017 760421 16-248
18-248
SAAB
18-48
10-63
Avveckling av fpl-typen.
Till F 10 för bogserövningar, komplett förutom motor och ebk.
35249 621029 740624 16-249
18-249
SAAB
18-49
10-49
10-64
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14 för brandövningar vid centraliserade kurser.
35250 621029 760421 16-250
SAAB
18-50
10-68
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35251 621113 771118 16-251
18-251
SAAB
18-51
Acro Delta.
Avveckling av fpl-typen.
35252 621113 771118 16-252
18-252
SAAB
18-52
10-56
Avveckling av fpl-typen.
35253 621108 760421 16-253
18-253
SAAB
18-53
10-65
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35254 621108 681204 16-254
SAAB
18-54
10-66
Haveri 681024 Hanöbukten, 60 km ONO Simrishamn. Okontrollerat flygläge, fpl störtat i havet. Ff omkom. (JIT)
35255 621220 760421 18-255
SAAB
18-55
10-67
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35256 621220 740624 18-256
SAAB
18-56
10-
Acro Delta.
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14 för brandövningar vid centraliserade kurser.
35257 621204 ? 18-257
SAAB
18-57
Acro Delta.
1972 till Finland som DK-212 "VIHTORI".
35258 621204 740624 18-258
SAAB
18-58
10-51
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14 för brandövningar vid centraliserade kurser.
35259 621204 730322 18-259
SAAB
18-59
Haveri 721017 F 18 Tullinge. Hård sättning vid landning.
35260 621211 771118 18-260
SAAB
18-60
Avveckling av fpl-typen.
35261 621220 ? 18-261
SAAB
18-52
18-61
10-52
10-67
18-
1972 till Finland som DK-204 "PEKKA".
35262 621220 680529 18-262
SAAB
18-62
Haveri 680326 Nedergårdsö, S Ornö (se 35224). Rodermomentbegränsning. Kollision med vattenytan. Ff följde med fpl ner och omkom. (JIT)
35263 630114 771118 18-263
SAAB
18-63
Acro Delta.
Avveckling av fpl-typen.
35264 630123 760421 18-264
SAAB
18-53
18-64
10-53
10-68
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14 för bogserövningar, komplett förutom motor och ebk.
35265 630123 ? 18-265
SAAB
18-65
1972 till Finland som DK-202 "MIKKO".
35266 630131 ? 16-266
18-266
SAAB
18-66
Acro Delta.
1972 till Finland som DK-206 "HANTA".
35267 630131 740328 16-267
18-267
SAAB
18-67
18-17
Avveckling av fpl-typen.
Till RFN för förstörande skjutprov.
35268 630215 730322 16-268
18-268
SAAB
18-68
Haveri 721009 NO Huvudskär, Sthlm skärgård. Motorstörningar. Ff fallskärmshopp, bröt benet vid nedslaget i vattnet. (DN)
35269 630215 731016 16-269
18-269
SAAB
18-69
Avveckling av fpl-typen.
Till F 16 för räddningsövningar utan brand. Fpl försett med huv, reglage, landställ med hjul och samtliga luckor.
35270 630226 760421 18-270
SAAB
18-54
18-61
10-54
10-59
10-69
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35271 630226 760421 18-271
SAAB
18-55
10-55
10-70
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
35272 630326 771118 18-272
SAAB
18-12
18-22
Avveckling av fpl-typen.
35273 630312 760421 18-273
SAAB
18-28
Avveckling av fpl-typen.
Till F 14.
I tabellen visas endast kortfattad information när det gäller haverier.
Mer detaljerad information finns i menyvalet Haverier.


F 18:s uppvisningsgrupp Acro Delta hade specialmålad fena och där fick inte kodsiffrorna plats, därför målades de ibland på flygplanskroppen. Här fpl 35266 med kod 66. Foto: Se nedan.

Acro Deltas fpl 35257 med kod 57 år 1964. Foto: Okänd (Wikimedia).

J 35A och J 35B. Ritning: Se nedan.



Källor:
KONTAKT nr 93 1989-09, Kontakt nr 85 1988-02.
- Fotograf/tecknare ej angiven i originalartikeln.
Svenskt Flyghistoriskt Forum (SFF).
JIT) = Vissa uppgifter kommer från "De som aldrig kom hem" - G Jacobsson/A Ingesson Thoor
Övriga källor är tidningsnotiser och anges enl: (GT)

Uppdaterad: 2021-11-19