OBS: JavaScript måste vara aktiverat för att denna webbplats ska fungera!!

SK 16 - AT-16 Harvard / AT-6 Texan

16143 totalhavererade 1969-08-15 vid nöd-/buklandning vid Österäng i Kämsta, Södertälje. Foto: Från Krigsarkivet.

HAVERIER

Haveri med 16201 vid landning 1952-04-17 på F 12. Ff (J 21-pilot) var ovan vid SK 16 och manövrerade landställsreglaget åt fel håll. På SK 16 och J 21 manövrerades landställsreglagen åt motsatt håll. Foto: Okänd.

Många småhaverier inträffade där landstället av misstag fälldes in i stället för manövrering av vingklaffarna. I SK 16B hade spakarna en annan placering vilket minskade riskerna för förväxling. Missuppfattning om landstället varit in- eller utfällt kan vid något tillfälle ha orsakats av att landställsreglaget på SK 16 manövrerades i motsatt riktning mot vad fallet var med landställsreglaget på J 21.

Även ground loop och kollision med olika föremål på marken var ofta förekommande.

Haveri med 16139 på F 4 i april 1962.
Foto: Hallings foto, Östersund,
via Stiftelsen Jamtlis Samlingar (CC BY-NC-ND 4.0, beskuren).

De flesta haverier brukar vara rätt så kostsamma men kan detta vara det billigaste haveriet någonsin?

Flygplan 16099 rapporterades för haveri 1949-09-08 efter att ff (volontär G B Kahlbom, elev GFU) hade doppat vänster vingspets i marken vid landningen varvid vingspetsen deformerades. Beräknad reparationskostnad: 5:-

1955-03-10 kolliderade 16090 med en uppställd J 28A nr 28052 vid F 16. Rep-kostnad: 3.500 kr. Fpl J 28 kasserades. Foto: Krigsarkivet.

Av de totalt 258 anskaffade flygplanen råkade 51 st ut för totalhaverier varvid 25 personer omkom (varav en var föraren av en personbil). Vid 6 haverier har flygplanen skrivits av pga höga reparationskostnader eller att flygplanen varit nära dess kassationstid.

Totalhaverierna har uppkommit[4] i samband med landning (12), kollision med marken (10), okontrollerat läge (9), ground loop (7), indiciplinär flygning (6), kollision med mtrl/fordon/flygplan på marken (6), motorstörning (5), mekaniskt fel (5), start (3), kraftledning (1) och felaktig landställshantering (1).

Totalhaveri med SK 16 nr 16133 vid Hargsjön, Mjölby, 1961-11-13. Vid indiciplinär flygning kom fpl ned på låg höjd. Höger vinge tog i vattenytan. Ff och passagerare omkom. Foto: Okänd.

16024 totalhavererade 1949-06-13 vid Oderljunga kyrka, Kristianstads län pga vikning på 600 m höjd efter för kraftig stigning. Besättningen oskadd efter fallskärmshopp. Foto: Okänd.

Tre SK 16 havererar samtidigt på samma plats[1,2]

Under sambandsflygning från Frösön till Söderhamn 1956-08-20 stötte 3 flygplan SK 16 plötsligt på dimma mellan Hansesjön och Svartvallen. Flygplanen träffade trädtopparna och plöjde en gata i skogen innan de slog i Blacksåsberget vid Delsbo. Ett flygplan fattade eld vid nedslaget.

Alla sex besättningsmännen överlevde!

Flygplan 16050 - F 15 - kod 5-50

Ff (fk Bengt G Andersson) slungades framåt när stolen lossnade. Han skadades mycket allvarligt och blev formligen skalperad. Han bars på bår 3 km till väntande ambulans och var medvetslös vid ankomsten till Hudiksvalls lasarett. Det konstaterades en kraftig spricka i skallen och ev inre blödning i skallen. Han opererades omedelbart.

Passageraren (teleing Eric Westberg) fick lätta ansiktsskador och hjärnskakning.

Flygplan 16067 - F 16 - kod 16-67

Ff (lt S G Axelsson) fick ett ordentligt jack i hakan (och ev fraktur nässkelettet) och haltade (ev brott på fotleden):
- Vi strök över trädtopparna och jag såg ett par granar knäckas som stickor. Sedan slog alla tre planen i marken nästan samtidigt.

Passagerare (fj J O G Falck) skadades.

Flygplan 16090 - F 16 - kod 16-90

Flygplanet hamnade upp och ner med avbrutna vingar. Ff (2.ffl Max-Ove Karlberg) fick skäras loss ur selen innan han kunde hjälpas ut ur kabinen.

Passageraren (fj B Ringkvist) lätt skadad.

16056 totalhavererade på Gråsjöfjället i Jämtland 1948-03-03. Besättningen oskadd. Även 16006 havererade (se tabell).
Foto: Hallings foto, Östersund, via Stiftelsen Jamtlis Samlingar
(CC BY-NC-ND 4.0 beskuren)

TOTALHAVERIER MED SK 16

Datum
FV-nr
FV-bet
Förband
Haveribeskrivning
1948-02-16
16032
SK 16A
F 5
Totalhaveri Stenestads kyrka, Söderåsen, 3 km SV F 5. Efter lång startsträcka vek sig fpl på 100 m höjd och gick i spinn när ff troligtvis försökte åtgärda ett hydraulfel. Ff (vol Olof Wiklund, GFU) och fs (vol F Gösta Pettersson, GFU) omkom.
1948-02-20
16035
SK 16A
F 5
Totalhaveri Hörshus, 12 km V Ljungbyhed. Efter avancerad flygning fick fpl motorstopp på 200 m höjd. Ff (som hade glömt skifta bränsletank) nödlandade med landställ och klaffar infällda. Ff (vol Carl-Otto Hornvall, GFU) oskadd.
1948-03-03
16006
SK 16A
F 5
Totalhaveri Gråsjöfjället, Jämtland. Vid F 5 vinterövning kom roten in i dåligt väder. Pga låg molnhöjd blev fpl 16006 tillfällig roteetta (16056 var etta vid inträdet i det dåliga vädret). Under molngenomgången förlorad fpl kontakt med rotetvåan, förlorade höjd trots stigning och ff beordrade fallskärmshopp på 300-400 m höjd. Ff ldk (2.ffl lt K Allan Wirén) oskadad och hittades två dagar senare efter en dryg mils vandring utan mat. Fsig edk (vol Gunnar Göthenkvist) omkom då fallskärmen ej var utlöst. Fsig påträffades djupt ner i snön först 1948-05-30 bara några meter från fpl (hade han fastnat i fpl vid uthoppet?). Även rotetvåan (16056) havererade (1,5 km mellan nedslagsplatserna).
1948-03-03
16056
SK 16A
F 5
Totalhaveri Gråsjöfjället, Jämtland. Vid F 5 vinterövning kom roten in i dåligt väder varvid vingen på fpl 16056 (tillfällig rotetvåa) tog i marken och fpl slog över på rygg. Ff (vol Lars Ivar Elming, GFU) och fsig (vol Alf M Henriksson, GFU) oskadade. De övernattade i en snöhydda och larmade F 4 dagen efter. Även roteettan (16006) havererade. (3)
1949-04-20
16088
SK 16A
F 16
Totalhaveri Egeby gård, 2 km SO Danmarks kyrka, Uppsala. Efter navigeringsflygning i rote beslöt rotech att utföra avancerade svängar. Vid den första branta högersvängen (60 gr bankning) på 300 m höjd kom rotetvåan (16088) in i ettans störda luft (16088 låg till vänster, 30-40 m bakom ettan) med överstegring och spinn som följd varvid fpl gick i marken. Ff (fu Einar S Nilsson) och fsig (fu G Evert Ek) omkom. (3)
1949-06-13
16024
SK 16A
F 5
Totalhaveri vid Oderljunga kyrka, 15 km NNO F 5. Vikning i moln på 600 m höjd pga för kraftig stigning varvid ff förlorat kontrollen över fpl. Ff har (med viss hjälp av TL) brutit mot order att ej flyga i moln. Ff (lt Bert I A Sandblad, AFT) och fsig (sg N Torsten Berner, AFT) oskadade efter fallskärmshopp.
1951-03-14
16071
SK 16A
F 16
Totalhaveri Lövstabuktens is. Fpl gick genom isen vid landning. Ff ("C F 20" Peyron) överlevde.
1951-06-05
16066
SK 16A
F 12
Totalhaveri i Kalmarsund, Köpingsvik. Vid spinnövning och sluten instrumentf lygning från 2.000 m höjd slog fpl i vattnet när spinnen inte kunde hävas. Flyglärare (2.ffl fu K Yngve S Hansson, FFSU) och flygelev (3.ffl vk Bengt A Wilck, GFSU) omkom (ej fallskärmshopp). Fpl hade vid de senaste spinnövningarna varit svår att få ur spinn. (3)
1951-08-30
16138
SK 16A
F 5
Totalhaveri vid Ålsjön, Söderhamn. Nödlandning pga motorstörning varefter fpl fattade eld. Besättningen (fu Lennart Nyberg och fu Olov Arne Persson) räddade sig undan lågorna utan allvarligare skador.
1952-03-13
16215
SK 16B
F 8
Totalhaveri F 8 vid start i kraftig sidvind. Ff (Holm) och pass (vpl N E U Abrahamsson) oskadda.
1952-10-11
16086
SK 16A
F 16
Totalhaveri strandkanten sjön Sottern, Örebro. Vid tryckning mot föräldrahem från 500 m vek sig fpl efter 360° sväng på 200 m och slog i vattnet med vänster vinge. Ff (krp Sven Gustav Andreas Pettersson) oskadad.
1953-06-04
16272
SK 16C
F 8
Totalhaveri Tannsjön, Söderhamn. Vid flygning från F 15 till F 21 med ej fungerande horisontgyro mötte ff dåligt väder efter 20 km och vände om men verkar ha tappat orienteringen och kolliderade med vattenytan och sedan strandterrängen. Ff (genmj Birger Schyberg) omkom. (3)
1953-10-05
16049
SK 16A
F 5
Totalhaveri vid Svenstorp, 2 km SO F 5. Under sista insvängningen för landning har ff svängt för långt och närmat sig finalen på kontrakurs. Där mötte ff ett annat fpl 5 m under sig och nästan nos mot nos. Ff gjorde en brant högersväng varvid fpl vek sig på 200 m höjd och gick i spin. Ff (ffle vol E Bertil Carlbom) omkom. (3)
1953-10-05
16204
SK 16B
F 12
Totalhaveri F 15. Fpl landade 150 m från fältgränsen. Ff (3.ffl Färeby) oskadad.
1954-08-11
16222
SK 16B
F 1
Totalhaveri vid Göksholm, Hjälmaren, pga motorstopp. Ff (kn) överlevde.
1954-08-23
16100
SK 16A
F 5
Totalhaveri vid Immeln, Kristianstads län. Vid ingång i spin strömmade bränsle ut ur höger bränslestuds och antändes av avgasflamman. Ff (1.ffl S T Westberg, FIK) och elev (ffl P G Almqvist, GFU) hoppade. Båda fick brännskador och Almqvist bröt ett ben i foten.
1955-03-23
16019
SK 16A
F 5
Totalhaveri F 9. Fpl slog runt pga kraftig bromsverkan vid landning. Lagerskärning höger hjul. Ff (ffle Bringert, GFU) oskadad.
1955-04-27
16249
SK 16B
F 1
Totalhaveri F 1. Ground-loop vid landning. Besättning (fj och fu) överlevde.
1955-05-13
16270
SK 16B
F 4
Totalhaveri Långtjärn, 8 km SO Svenstavik. Efter 30 min navigeringsflygning och på 500 m höjd bankade fpl sakta höger in i en grävande sväng varvid fpl kolliderade med träd och höger vinge slets av. Sannolikt trodde både ff och passageraren att den andre flög fpl... Ff (3.ffl Ingemar Jonsson) och pass (3.ffl Hans Berglund) omkom. (3)
1955-06-07
16251
SK 16B
F 1
Totalhaveri vid F 1. Fpl körde ner i ett kanonvärn.
1955-06-15
16312
SK 16B
F 8
Totalhaveri vid landning. Östra Sensjö, Frötuna. Ff (kd vpl fu) överlevde.
1955-08-12
16242
SK 16B
F 14
Totalhaveri F 10. Ground-loop vid landning. Besättningen (asp vpl krp & fte) överlevde.
1955-09-01
16233
SK 16B
F 11
Totalhaveri F 11. Ground-loop vid landning. Ff (3.ffl) överlevde.
1955-09-02
16282
SK 16B
F 11
Totalhaveri F 11. Ground-loop vid landning. Ff (3.ffl) överlevde.
1955-09-27
16087
SK 16A
F 16
Totalhaveri F 16. Vid utkörning till start under mörker med 5 min startmellanrum blev fpl, som väntade på förbindelsebanan, påkört bakifrån av fpl 16084. Skador: Bakkropp, höger vingspets, täckplåtar på vinge, propeller och avgasrör. Rep-kostnad: 25.000:-
1956-03-13
16038
SK 16A
F 1
Totalhaveri på F 1. Ff fällde in stället av misstag efter landning.
1956-05-26
16074
SK 16A
F 16
Totalhaveri Utö. Fpl touchade vattenytan vid lågflygning pga felaktigt horisontgyro. Ff (kd Ahlvar) oskadad. Bärgades 1991-09-14 av HKP 4 från Marinen.
Renoverad (civilt bruk).
1956-08-20
16050
SK 16A
F 5
Totalhaveri vid Blacksåsberget, Delsbo. 3 fpl kolliderade med berg i tät dimma. Ff (fk Bengt G Andersson) allvarligt skadad och pass (teleing Eric Westberg) lätt skadad.
1956-08-20
16067
SK 16A
F 16
Totalhaveri vid Blacksåsberget, Delsbo. 3 fpl kolliderade med berg i tät dimma. Ff (lt S G Axelsson) och pass (fj J O G Falck) skadades.
1956-08-20
16090
SK 16A
F 16
Totalhaveri vid Blacksåsberget, Delsbo. 3 fpl kolliderade med berg i tät dimma. Ff (2.ffl Max-Ove Karlberg) och pass (fj B Ringkvist) lätt skadad.
1957-06-04
16096
SK 16A
F 11
Totalhaveri Kärrgruvan, Tunaberg, 15 km SV Nyköping. Under navigerings- och passagerarflygning utförde ff förbjuden avancerad flygning på låg höjd. Efter looping och roll veck sig fpl på toppen av den andra loopingen på 500 m höjd och gick i spinn. Ff (2.ffl Evert Carlsson) och pass (civ förrådsman Seth Norman) omkom. (3)
1958-01-29
16277
SK 16B
F 10
Totalhaveri F 10. Ground-loop vid landning. Ff (vpl fu) överlevde.
1958-02-03
16058
SK 16A
F 21
Totalhaveri fält 28, Gunnarn. Kollision med personbil i starten. Ff (1.ffl sg Sven-Olof Evert Karlsson) skadad. Bilens förare (sg Å V Thornlund) omkom, 2 passagerare skadade.
1959-06-10
16274
SK 16C
F 8
Totalhaveri Bodens flygfält. Ground-loop vid landning. Besättning (kn res + kn) överlevde.
1960-07-01
16026
SK 16A
F 11
Totalhaveri Vålaröfjärden, 9 km NO Oxelösund. Felmanöver vid indiciplinär flygning. Efter några varv på 20 m höjd över ankrade fartyg gjorde fpl en upptagning i brant högersväng, överstegrade och fortsatte ned i vattnet. Ff (1.ffl Lars-Göran Larsson) och fnav (2.gr Bert B O Blomgren) omkom. (3)
1960-08-02
16118
SK 16A
F 15
Totalhaveri Lövsele, 4 km SV Lövånger, Västerbotten. Motorstopp pga bränslebrist. Ff (1.ffl M E Tjärn) skadad.
1961-03-29
16085
SK 16A
F 16
Totalhaveri F 16. Kollision med snöslunga. Ff (1.ffl I S Andersson) oskadad.
1961-09-12
16043
SK 16A
F 1
Totalhaveri efter lyckad nödlandning på sjön Roxen vid Snavudden pga motorstörning (sprucket vipphus till utloppsventilen i en cylinder). Ff (lt Bo Gilbert Dreiwitz) simmade iland oskadd. Fpl bärgades dagen efter (övningsobjekt vid F 3).
1961-11-13
16133
SK 16A
F 3
Totalhaveri Hargsjön, Mjölby. Vid indiciplinär flygning kom fpl ned på låg höjd varvid fpl högra vinge träffade vattenytan. Ff (1.ffl Bengt G Thundal, FFSU) och pass (vpl fte Nils O Hallberg) omkom. Ff hade endast 6 tidigare flygpass med SK 16 men beordrades ändå passagerarflygning. Det var Hallbergs näst sista dag som Flygvapenanställd... (3)
1963-08-07
16031
SK 16A
F 3
Totalhaveri 3 km V Vreta Kloster. Vid förskärmad övning av urgång ur okontrollerade lägen utförde läraren en topproll följd av halv roll och lade fpl i ryggläge på 1.600 m höjd med hastighet 80-90 km/tim och beordrade urgång varefter fpl började rotera med negativ belastning. Läraren ingrep men lyckades inte häva ryggspinnen pga den låga höjden och beordrade uthopp. Läraren (lt L Ingemar Eriksson, FFSU) fick mindre skador (fallskärmen hann inte utvecklas helt utan fastnade i ett träd). Eleven (1.ffl Kjell Y Bergström, FFSU) omkom vid nedslaget, fortfarande fastbunden i stolen. (3)
1963-10-23
16123
SK 16A
F 8
Totalhaveri? F 8 Barkarby. Omedelbart efter sättningen började sporrhjulet jazza våldsamt (brusten arm i sporrstyrningen) och i hög fart girade fpl vänster. Giren hävdes med broms men fpl övergick i snabb ground loop. Resff slog huvudet i huvens sida, nödrutan sprack och lossade delvis. Ff (kn Nordström, BFFSU) och resff (övl Sven Lampell) oskadade (båda använde hjälm). Rep-kostnad: 15-20.000:-. Fpl kasserades och användes som reservdelar.
1965-02-08
16052
SK 16A
F 4
Totalhaveri Stora Anahögen, Anarisfjällen, under spaning efter den försvunna 29379. På 100 m höjd försämrades sikten i dalgången och ff steg för molngenomgång via instrument. Efter en minut kolliderade fpl med fjällsluttningen. Ff (1.ffl Alf G Nilsson, FFSU) lindrigt skadad. Fs (fj Kjell O Forslund) fick benbrott men avled 11/2 pga fettemboli. (3)
1965-05-07
16101
SK 16A
F 9
Totalhaveri Hindås. Indisciplinär "kurvstrid" med annan SK 16. Under transportflygning F 10 till F 9 fick de 2 ff öva mjuk roteflygning med gungor och svängar men inga branta svängar eller avancerad flygning. Lägsta höjd var 500 m. Efter alltmer branta svängar och hårda belastningar vek sig fpl på 400 m höjd med bankning >80 grader, hamnade i ryggläge med låg nos och gick i marken. Ff (fing-asp René Anderzen) omkom. (3)
1966-06-05
16127
SK 16A
F 4
Totalhaveri 5 km NO Norderåsens jvg-station, Häggenäs. Markkollision vid flyguppvisning under kurvstrid. Efter möte med en annan SK 16 (16062?) gjorde fpl en brant vänstersväng för att komma in bakom mötande fpl. Fpl gjorde en kvickroll och gick in i en spinn som inte kunde hävas (felmanöver eller bränslebrist). Ff (1.ffl Rolf Persson, FFSU) och 1.fnav (Lars Sjunnesson) omkom. (3)
1967-03-17
16037
SK 16A
F 11
Totalhaveri på F 11. Kollision med banmarkeringsskärm. Ff (1.ffl) och vpl ok.
1968-03-08
16111
SK 16A
F 21
Totalhaveri efter landning F 21. Efter utrullning 800 m gick höger landställsben in (tekniskt fel?) och fpl gjorde ground loop. Ff (kn Rundberg, FFSU) oskadad.
1968-05-30
16055
SK 16A
F 11
Totalhaveri vid landning F 11. Skador på vinge och landställ. Besättning (1.ffl och vpl) ok.
1969-03-27
16039
SK 16A
F 16
Totalhaveri vid landning F 16. Efter en lätt studs vid sättningen slog fpl över på rygg. Ff (1.ffl Nyman) och pryoelev oskadade.
1969-06-06
16017
SK 16A
F 1
Totalhaveri i Dalälven, Krylbo. Kollision med kraftledning under indiciplinär flygning. Ff (1.ffl Gunnar Göthlin) skrubbsår och ff (1.ffl Bengt Johansson) benbrott. Fpl på 20 m djup.
1969-08-15
16143
SK 16A
F 3
Totalhaveri vid nöd-/buklandning vid Österäng i Kämsta, Södertälje. Oljeläckage i propelleromställningen pga att en tidigare "kalvad" läderpackning ej bytts ut utan bara lägesjusterats. Ff (vpl sg Zachrisson, FFSU) oskadad.
1969-08-20
16136
SK 16A
F 15
Totalhaveri Segelvik, Söderhamn. I väntläge för landning på 150 m höjd vek sig fpl utåt och gick i spinn. Ff (1.ffl Lars-Göran Egrell, FFSU) och säkkont (vpl 1.fnav Ulf Lennberg) omkom. (3)

1966-06-05 totalhavererade 16127 NO Norderåsens jvg-station, Häggenäs. Vid flyguppvisning mötte fpl en annan SK 16, gjorde en brant vänstersväng och gick i spinn. Ff och fnav omkom.
Foto: Hallings foto, Östersund, via Stiftelsen Jamtlis Samlingar (CC BY-NC-ND 4.0)



Källor och anmärkningar:
SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
[1] = SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
[2] = Dellenportalen: Flygdramat på Blacksås
[3] = "De som aldrig kom hem" - G Jacobsson/A Ingesson Thoor.
[4] = Ett haveri kan ha haft flera orsaker.

Uppdaterad: 2024-01-12